fbpx

Low carb

O dietě

Low Carb nebo také LCHF (Low Carb High Fat) je anglické označení způsobu stravování, kdy je oproti běžným výživovým doporučením výrazně snížen příjem sacharidů a naopak jsou navýšeny tuky (bílkoviny zůstávají v běžných číslech). Můžete se také setkat s českým názvem nízkosacharidové stravování.

Jedná se o efektivní způsob jak upravit svou tělesnou hmotnost, nebo lépe řečeno jak snížit obsah tuku v těle a změnit své tělesné míry. Protože váha vážně není všechno 😉 Zároveň tato strava může výrazně pomoci s mnoha zdravotními obtížemi.

Ve většině případů není nutné počítat kalorie či se ve stravě nějak výrazně omezovat. Možná jen ze začátku, než vše dostanete „do oka“.

Základní myšlenkou je kompletní vyřazení či výrazné omezení všech potravin, které mají vysoký obsah sacharidů. Díky tomu nebude docházet k výrazným výkyvům hladiny cukru ve vaší krvi, nebudete prožívat odpolední propady energie, vydržíte déle sytí. Váš organismus bude pálit tuky a vy budete hubnout.

Velký důraz je také kladen na kvalitu a způsob zpracování používaných surovin. Jen čistá a přirozená strava dokáže uzdravit váš organismus, proto je nutné se striktně vyhnout všem ultra průmyslově zpracovaným potravinám (instantní jídla, nekvalitní uzeniny, různá ochucovadla apod.).

Co, kolik a kdy jíst

Pokud se rozhodnete přejít na nízkosacharidovou stravu, začátky můžou být těžké. Člověk musí v hlavě vypnout mnohá doporučení, která dosud slýchal o zdravé stravě. Musí se přestat bát tuku a nemyslet si, že je to čisté zlo. Musí přehodnotit význam sacharidů a nutnosti jejich podílu ve stravě (běžná výživová doporučení se pohybují někde okolo 55 % z přijatých kalorií, v Low carb se tento podíl sníží i k 10 %).

Stejně tak zapomeňte na doporučení jíst 5-6 krát denně. Jakmile si vaše tělo zvykne, že mu jako hlavní zdroj energie poskytujete tuk místo sacharidů, vydržíte mnohem déle sytí. Velká část lidí postupně skončí na 2-3 jídlech denně.

Přečtěte si naše povídání; spíš takový jednoduchý manuál, který jsme pro vás vytvořili, abyste pochopili principy nízkosacharidového stravování ( low carb, lc). Je možné, že všechny informace nezapadnou okamžitě do sebe. Netrapte se tím. K naším webovým stránkám se můžete kdykoliv vrátit.

Zapomněte na to, že musíte jíst málo, abyste zhubli! Překonání pocitu hladu není podmínkou hubnutí. Zatímco hlavou vám asi běží “Když budu méně jíst, donutím tělo, aby bralo potřebnou energii z tukových zásob.

Nabídneme vám jiný pohled

“Dáváme svému tělu dostatek energie a živin ( respektujeme pocit hladu). Naše tělo dostává vše, co potřebuje a může proto optimálně pracovat. Naše výrazná nadváha ( obezita) se s optimálním fungováním neslučuje – zatěžuje klouby i orgány. Naše tělo se chce zbavit nadbytečných kil a využije k tomu své regulační mechanismy. Díky těmto regulačním mechanismům začínáme využívat energii v tukových zásobách. Je jí hodně, a proto nepotřebujeme tolik jíst ( nemáme pocit hladu). Nemáme hlad a naše tělo má dostatek energie. Hubneme.”

Oba pohledy mají jedno společné – energetický deficit. Zákony fyziky jsou neúprosné a bez energetického deficitu hubnout nemůžete.

V čem se přístupy liší ?

Zatímco první říká “ Jím méně, a proto hubnu.”
Podstatou druhého je “Hubnu, a proto méně jím.”
Je jen na vás, jakou cestu zvolíte. Low carb stravování je životní styl, který přináší řadu zdravotních benefitů. Není to krátkodobá dieta. Budete-li low carb vnímat jako krátkodobou dietu ke zhubnutí, je pravděpodobné, že vás potká řada zklamání. Přijměte low carb stravování jako životní styl a vnímejte, co vám přináší. Cítíte se lépe, přestali jste se zadýchávat, máte plno energie, zlepšil se váš zdravotní stav? To jsou skutečné přínosy low carb stravování.

Vytvořili jsme pro vás jídelníček, kdy se nedostanete do situace, kdy nevíte co jíst a skončíte u rohlíků. Nehledejte v lc žádnou vědu. Uvidíte, že si vystačíme se základními potravinami maso, ryby, vejce, sýry, mléčné výrobky, zelenina a kvalitní tuky ( olivový a avokádový olej, máslo, sádlo apod.).

Principem low carb stravování je omezení sacharidů ( klasické přílohy, pečivo a sladkosti) a jejich nahrazení zeleninou a tuky.

Klasické přílohy ( brambory, rýže, těstoviny, knedlíky apod.) nahradíme zeleninovými přílohami ( zelené fazolky, cudle, špenát, grilovaná zelenina apod).

Klasické pečivo nahradíme low carb pečivem, které si pečeme sami.
Mnoho lidí vidí mylně low carb stravování možnost neomezené konzumace tuků. Někteří mají dokonce pŕedstavu, že čím více tuků budou jíst, tím rychleji budou hubnout. Je to nepravda. Tuky bychom měli přijímat jako součást skutečného jídla. Uvidíte sami. Nízkotučné jogurty vám nahradíme smetanovými, budete jíst sýry se zvýšeným obsahem tuku, dopřejeme vám prorostlý hovězí steak a salát vždy se zálivkou, kterou pro vás budeme připravovat.

Základem low carb stravování je zelenina, dostatek bílkovin ( maso, ryby, vejce, sýry) a kvalitní tuk.

Buďte v klidu a věřte, že jste si vydali na správnou cestu. Nepochybujte o sobě a nečekejte zázraky na počkáni. S námi to zvládnete.

Vzorový jídelníček
Low carb diety

Pondělí

  • Snídaně
    Obložená LC bulka se šunkou, sýrem a zeleninou
  • Oběd
    Špíz z kuřecího masa, klobásy a zeleniny, květákové pyré s rozmarýnem
  • Večeře
    Sýrová roláda s mletým masem

Úterý

  • Snídaně
    Čokoládový termix s borůvkami
  • Oběd
    Hovězí guláš, psyliové placky s tvarohem
  • Večeře
    Květákový pastýřský salát

Středa

  • Snídaně
    Brokolicová krémová polévka
  • Oběd
    Kuřecí řízečky, bramborový salát bez brambor
  • Večeře
    Kuřecí salát salát se zeleninou, chléb LC

Čtvrtek

  • Snídaně
    Lučinové palačinky, avokádová pomazánka
  • Oběd
    Kuřecí nudličky v kokosovém mléce, mozzarelové nudle
  • Večeře
    Boloňské špagety, nudle Shirataki

Pátek

  • Snídaně
    Maková bábovka
  • Oběd
    Cuketové lasagně s mletým masem
  • Večeře
    Segedinský guláš z vepřového masa, knedlík LC

Sobota

  • Snídaně
    Zelňáky, sýrová pomazánka se zeleninou
  • Oběd
    Plněná sekaná, brokolicové pyré
  • Večeře
    Drůbeží paštika s brusinkami, riccotová bulka, zelenina

Neděle

  • Snídaně
    Ovocný tvaroh s pudinkem
  • Oběd
    Krůtí prsa na kari a jogurtu s nivou, dýňové pyré
  • Večeře
    Masové kuličky plněné sýrem Mozzarelou, dušené fazolky se slaninou

MultiDieta
Dukelská třída 138/60
614 00 Brno - Husovice

T: +420 777 170 590
E: info@multidieta.cz

Týdenní menu do Vašeho e-mailu


© MultiDieta. All Rights Reserved

0
    0
    Nákupní košík
    Košík je prázdnýZpět